Update your browser to use the site

Мінагро розвінчує міфи навколо законопроєкту № 5202-д про ОВК

18.11.2021

У Верховній Раді очікує другого читання законопроєкт № 5202-д «Про організації водокористувачів (ОВК) та стимулювання гідротехнічної меліорації земель».

Тим часом Міністерство агрополітики розвінчує міфи, що оточують майбутній закон.

Міф

Так, міфом називають побоювання, що державні магістральні канали передадуть у власність великим агровиробникам, які в свою чергу позбавлять малих агровиробників доступу до води.

Правда

Насправді ж державні магістральні канали принципово не можуть бути передані організаціям водокористувачів (ОВК) або будь-яким іншим приватним особам, а отже, залишаться в державній власності.

Міф

Відвертою неправдою є й інформація про те, що «міжгосподарську інфраструктуру передадуть великим агровиробникам у власність. Вони її ніби розберуть та продадуть, і тим самим позбавлять малих агровиробників доступу до води».

Правда

Насправді ж об’єкти міжгосподарської інфраструктури передаватимуться не агровиробникам, а безпосередньо організаціям водокористувачів (ОВК). Членами ОВК (так прописано в законопроєкті) є всі землевласники або ж землекористувачі, які виявили бажання вступити в ОВК, незалежно від розмірів їхніх земельних ділянок. Водночас члени ОВК не можуть приватизувати або іншим чином набувати у власність об’єкти міжгосподарської інфраструктури, отримані організацією водокористувачів.

Саме організація водокористувачів управляє такою інфраструктурою. А в разі ліквідації ОВК інфраструктура або передається іншій ОВК, або повертається до державної власності. Інших варіантів законопроєкт не передбачає.

Право власності ОВК на інфраструктуру обмежене: воно полягає в користуванні та управлінні цими об’єктами.

Законопроєкт № 5202-д забороняє відчужувати, передавати в користування, оренду, лізинг, управління, заставу, безоплатне користування таку інфраструктуру, змінювати цільове (господарське) призначення майна та вчиняти щодо нього інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна.

Отже, законопроєкт «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» чітко встановлює, що ОВК можуть володіти і користуватися міжгосподарською інфраструктурою, підтримувати її у належному стані, але не мають права її розпродати.

Міф

Існує навколо законопроєкту й така вигадка: ніби навіть будучи членом організації водокористувачів (ОВК), я не впливатиму на рішення ОВК, оскільки не маю великого земельного банку в обробітку. І що остаточне рішення ніби буде за тими, в кого більше землі.

Усе зовсім не так!

Правда

У частині п’ятнадцятій статті 12 законопроєкту міститься система «двох ключів», яка для досягнення консенсусу дає кожному великому та малому члену ОВК основні та додаткові голоси.

Як це діє?

Під час голосування на загальних зборах кожен член організації водокористувачів має один основний голос — незалежно від площі земельних ділянок, які перебувають у його користуванні. Це — перший «ключ».

І кожен член організації водокористувачів так само має додаткові голоси, кількість яких розраховується як співвідношення площі земельної ділянки (або ж ділянок), які є в його користуванні на території обслуговування, до площі території обслуговування організації. Співвідношення площі землеволодінь до площі всієї території ОВК і є другим «ключем».

Для ухвалення рішення зборами організації необхідно, щоб за нього віддали як понад 50 % основних, так і понад 50 % додаткових голосів.

Такий механізм захистить ОВК від спроб рейдерського захоплення управління тими його членами, які мають великі площі земель.

Виходить, що наявність у кожного члена ОВК основних та додаткових голосів забезпечує досягнення консенсусу великих та малих учасників організації.

 

Міф

Дехто помилково вважає, що з ухваленням законопроєкту № 5202-д правами водокористувачів нібито будуть нехтувати. Мовляв: «Якщо я не є членом ОВК, я не зможу зрошувати свої земельні ділянки або буду вимушений купляти воду за вищим тарифом».

Це — чергова вигадка!

Правда

Водокористувач зможе отримувати послуги зі зрошення незалежно від членства в ОВК. Навіть більше, вартість таких послуг є однаковою для тих, хто є учасником ОВК, так і для тих, хто ним не є.

ОВК не має права відмовити в наданні послуг водокористувачу, що знаходиться на території обслуговування ОВК, але не є її членом!

Водночас, однією з переваг набуття членства в ОВК є саме можливість брати участь в процесі встановлення тарифу для водокористувачів на послуги ОВК зі зрошення.

Єдиною підставою для відмови ОВК в наданні послуг зі зрошення водокористувачу, що не є членом ОВК, є відсутність у такого водокористувача дозволу на спеціальне водокористування.

Тож послуги доступні для учасників ОВК та інших водокористувачів в межах території обслуговування організації.

Міф

Ще один міф стосується теми передачі насосних станцій ОВК.

Правда

Важливо підкреслити, що насосні станції є одним із основних об’єктів меліоративної інфраструктури. Саме вони забезпечують незалежний операційний процес подачі води водокористувачам.

Їх передача ОВК є необхідною умовою для формування організацією економічно обґрунтованого та прийнятного для водокористувачів тарифу. Саме це є одним із основних стимулів створення ОВК.

Більше того, без передачі насосних станцій інвестування в іншу меліоративну інфраструктуру стає економічно неефективним та недоцільним .

Тож насосні станції обов’язково будуть передаватись ОВК за їх бажанням.

 

Отже, законопроєкт № 5202-д, передусім, про те, як створити правову базу для створення та діяльності ОВК, як передати ОВК функції управління окремими об’єктами меліоративної інфраструктури нижчого рівня, як водокористувачі об’єднаються та спільно будуть утримувати й використовувати меліоративну інфраструктуру нижнього рівня для зрошення своїх земель.

 

Вернуться
Обратная связь





×